Veel gestelde vragen

Vragen over de cursus Mindfulness

Nee, absoluut niet. Mindfulness is géén therapie. We gaan niet in op persoonlijke problemen, trauma’s, blokkades of andere dingen. Het enige wat we bespreken is de ervaring met mindfulness, oefeningen en het bespreken van het huiswerk.
Daarnaast wil ik even duidelijk zeggen (dit wordt ook benadrukt tijdens de cursus)
Je mag delen, maar je moet niks! Je hoeft niets met mij of met de groep te delen als jij dat niet wilt.
De cursus is voornamelijk praktisch ingericht, dus we gaan veel oefeningen doen die ook in het dagelijks leven toepasbaar zijn. Als er wel dingetjes plaatsvinden die je graag zou willen delen of dieper op in zou willen gaan, dan kun je dat natuurlijk met mij persoonlijk bespreken, buiten de cursus.

Ja, want je hoeft geen problemen te hebben om deze cursus te volgen. Mindfulness is voor iedereen goed en makkelijk toepasbaar in het dagelijks leven. Iedereen haalt er zijn eigen stuk uit, eigen inzichten en ervaring.

Nee, het is niet zweverig. Dan kun je natuurlijk een discussie aangaan wat ‘zweverig’ is, maar dan zal het in dit stuk als ‘onverklaarbaar, niet met beide benen op de grond blijven etc.’ vertalen.
De effectiviteit van mindfulness zijn wetenschappelijk aangetoond, zowel op psychologisch, cognitief en neurobiologisch vlak vinden er positieve veranderingen plaats.
Daarnaast gaan we bij mindfulness niet de diepte in, we raken geen oude trauma’s aan en dergelijke. We gaan op een praktische manier ons leven bewuster maken van onze gedachten, onze gevoelens en ons lichaam. Met daarbij mooie oefeningen die gemakkelijk toepasbaar zijn in je dagelijks leven.

Tijdens de mindfulness cursus groepstraject zijn we met een aantal mensen. De groepen zijn klein, in totaal zijn we met 4 tot max 6 personen. Zo heeft iedereen voldoende ruimte om te bespreken hoe de ervaringen zijn. Vind je het toch vervelend om met meer mensen de cursus te doen? Dan kun je altijd een 1 op 1 cursus bij me volgen.

Alles wat je tijdens de lessen leert is toepasbaar in je dagelijks leven. Dus de oefeningen zullen ook bij jou dagelijkse routine plaatsnemen. Daarnaast is het advies om met de geluidsfragmenten zo’n 3 a 4 uur in de week te oefenen, verdeeld over 7 dagen.

Wanneer je de cursus wilt volgen dan is het belangrijk om alle lessen te volgen. Omdat de lessen op elkaar volgen en met verschillende onderwerpen zijn opgebouwd. Mocht het toch een keer niet lukken dan proberen we een oplossing te creëren voor je, dit kan wel tegen een (beperkte) meerprijs zijn.

Groot gelijk, geloof niet alles wat ik zeg maar ga zelf op onderzoek.
Als je het fijn vind om eens een kijkje te nemen in de keuken van mindfulness, dan organiseer ik zo nu en dan een introductieavond. Deze avond staat in teken van ontspanning, rust, inzichten en informatie over wat de 8 weken cursus nu eigenlijk inhoudt.
Voor een kleine bijdrage kun je dus even kijken of je twijfel hierdoor verdwijnt. Voel je na het volgen van deze les niets verplicht maar volg je eigen gevoel.
Kijk voor de eerstvolgende datum bij de agenda.

Neem contact met mij op als je nog vragen hebt die hierboven (nog) niet zijn beantwoordt.